logo-lembicz

Status:

Ikona statusu case'a

Pozycjonowanie bloga

Zobacz jak wygląda pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce Google i jakie efekty można osiągnąć w danym okresie czasowym.

O projekcie

Start: 5 maja, 2016
Koniec: 23 sierpnia, 2023

cele

Cel: Rozbdudowa bloga o marketingu, zyskanie widoczności na konkurencyjne i wartościowe słowa kluczowe.

dane premium

Miejsce na dane premium (do wymyślenia)

Oś czasu

23 sierpnia 2021

6 miesięcy pozycjonowania bloga

Pół roku szybko zleciało. Zobaczmy jakie pozycje udało się osiągnąć, w bardzo konkurencyjnej branży marketingowej i jak to przełożyło się na ilość pozyskiwanych klientów. Sprawdzimy czy przyjęta przeze mnie strategia biznesowa pokrywa się z marketingową. Wyszedłem już na plus? Czy jeszcze inwestycja w pozycjonowanie się nie zwróciła?

Dokładnie 15 października 2020 roku odblokowałem roboty Google do bloga Lembicz.pl . Wcześniej koncentrowałem się na pisaniu artykułów. Nie zwracałem uwagi jak blog się prezentuje, bo i tak nie generował żadnych odwiedzin. Po odblokowaniu robotów wyszukiwarki Google, powoli zacząłem szlifować stronę internetową. Przynajmniej raz w tygodniu (licząc od 15.10.2020) dodawałem na bloga artykuł.

W mojej strategii marketingowej publikacje są podstawą. Konkurencja w usługach marketingowych jak tworzenie stron www, reklama na FB, pozycjonowanie, itd. jest zbyt duża. Widoczność na usługi wymagałoby wielokrotnie większego budżetu i ogromnej ilości czasu.
O mojej strategii marketingowej i celach biznesowych które miałem dzięki niej osiągnąć, dokładnie przeczytasz w artykule Strategia biznesowa i marketingowa bloga w 2021 roku. Tutaj skoncentruję się tylko na tym jak wyszło pozycjonowanie i czy pozwoliło pozyskać klienta na dowolne usługi marketingowe. Gotowy? No to przejdźmy do konkretów.

23 sierpnia 2021

3 miesiące pozycjonowania bloga

Minęły trzy miesiąca od odblokowania robotów Google do bloga. Pora sprawdzić jakie efekty udało się osiągnąć w tak krótkim czasie, ile to kosztowało i ile czasu mi to zajęło. Przypomnę tylko, że branża marketingowa do najłatwiejszych nie należy.

  • Budżet przeznaczony na pozycjonowanie bloga w trzech miesiącach: 4235,7 zł netto (biorąc pod uwagę też wartość linków na własnych projektach)
  • Widoczność bloga w Google: TOP 3 - 4 frazy | TOP 10 - 9 fraz | TOP 50 - 51 fraz
  • Ilość czasu poświęconego na zdobycie linków darmowych: 262 minuty
  • Liczba linkujących stron do bloga według GSC: 97 (682)
  • Ilość odwiedzin z wyników organicznych: 260

Pisałem już jak wyglądała sytuacja z widocznością bloga w artykule Case Study: pierwszy miesiąc pozycjonowania bloga, ale tak w skrócie: Żadne słowo kluczowe nie było w TOP 10 po miesiącu działań SEO, ale blog o marketingu bardzo ładnie reagował na działania. Dla szybkiego przypomnienia, tak wyglądały pozycje po pierwszym miesiącu:

Ruch na blogu według Google Analytics po 1 miesiącu

Z wyników organicznych był najmniejszy ruch i nie ma się co dziwić. Odległe pozycje poza TOP 10, więc i tak super że jakikolwiek ruch został osiągnięty, ale to zakładam że duża zasługa modela Michała Lembicza, który będzie mi wpływał na ilość odrzuceń na stronie (jakby nie patrzeć troszkę lepiej wygląda niż ja 🙂 )

Efekty po 3 miesiącach pozycjonowania bloga

3 miesiące to bardzo krótki czas jeśli chodzi o pozycjonowanie w Google. W branży marketingowej dodatkowo konkurencja jest bardzo mocna i nie oszczędza nakładów na marketing. Tym bardziej jestem bardzo zadowolony z osiągniętych efektów po tak krótkim czasie:

W trzy miesiące dobiłem 9 słów kluczowych do TOP 10 wyszukiwarki Google w tym 4 słowa kluczowe do TOP 3. Jest to bardzo dobry rezultat, ale nie wpływa to jeszcze na pozyskiwanie poprzez bloga klientów. Na słowa kluczowe docelowo pod kątem klientów nie jestem jeszcze widoczny i bardzo długo się to nie zmieni (silna konkurencja + mały budżet = długi czas oczekiwania na efekt).

Słowa kluczowe na które się przebiłem związane są oczywiście z marketingiem, a lwia część pracy wykonana została dzięki mozolnemu dostosowaniu treści pod kątem SEO. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oczywiście pomogły, ale bez dobrej treści musiałbym znacznie więcej zainwestować pieniędzy w osiągnięcie takich efektów:

Z racji, że aż 51 fraz jest w TOP 50 to nie będę wszystkich wrzucał. Jeśli chodzi o te najtrudniejsze i najbardziej wartościowe dla mnie słowa kluczowe, to nie ma czym się za bardzo pochwalić:

Na żadne inne słowa kluczowe mogące mi sprowadzić klientów nie jestem widoczny (pozycjonowanie bloga WordPress ma na to akurat najmniejszą szansę). Tworzenie stron, konsultacje SEO, reklamy Google ads i Facebook ads... Wszędzie jeszcze jestem poza TOP 50 i może w trzecim kwartale pozycjonowania się to dopiero zmieni.Dlatego celuję w słowa kluczowe o mniejszej konkurencyjności. Istnieje szansa pozyskania w ten sposób Klienta, a wtedy będę mógł zacząć podnosić budżet na działania marketingowe tego projektu. Powoli wszystko idzie w dobrym kierunku i nie ma co się śpieszyć.

Ruch na stronie po 3 miesiącach pozycjonowania

Skoro są już słowa kluczowe w TOP 10 to i ruch powinien wyglądać znacznie lepiej niż w pierwszym miesiącu pozycjonowania. Zobaczmy jak ruch wyglądał po każdym miesiącu działań:

Ruch na blogu po 1 miesiącu pozycjonowania

25 wejść z wyników organicznych i jednocześnie najgorsze źródło ruchu. Efektów pozycjonowania w pierwszym miesiącu nie było praktycznie żadnych, więc nie można było oczekiwać lepszych wyników.

Ruch na blogu po 2 miesiącu pozycjonowania

93 wejścia z wyników organicznych (wzrost o 272% względem pierwszego miesiąca). Już po pierwszym miesiącu pozycjonowania, to właśnie wyszukiwarka Google stała się najlepszym źródłem generowania ruchu. Z ostatniego miejsca trafiła na pierwsze.

Ruch na blogu po 3 miesiącu pozycjonowania

153 wejścia z wyników organicznych (wzrost o 64,52% względem drugiego miesiąca). W trzecim miesiącu nie było tak spektakularnego wzrostu ruchu względem drugiego. Z każdym kolejnym miesiącem będzie to wyglądało procentowo gorzej, bo poprzeczka rośnie.Ruch na blogu z wyników organicznych wzrósł w trzecim miesiącu pozycjonowania względem pierwszego o 512%. Jest to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę ilość artykułów opublikowanych na blogu, która - licząc ten co właśnie czytasz - wynosi 41.

Ruch się rozpędza. Jeszcze inwestowanie w pozycjonowanie się długo nie zwróci, ale taki jest urok tego marketingu. Jak już machina się rozpędzi, to nie będzie to jedno zapytanie w miesiącu, tylko znacznie więcej. Moje oczekiwania nie są wygórowane, bo spodziewam się pozyskania z bloga w całym 2021 roku 3 klientów (w realnym wariancie wynikającym z mojej strategii biznesowej i marketingowej o której więcej przeczytasz tutaj)

Co dalej z pozycjonowaniem bloga?

Kontynuuję obraną przeze mnie strategię. Dalej będę pisał artykuły, poświęcał czas i środki na promowanie bloga w wynikach organicznych Google. Pozycjonowanie nie będzie jedynym źródłem ruchu na którym będę się koncentrował przez cały 2021 rok, ale najważniejszym. Czas pokaże (a ostatecznie stan konta bankowego) czy obrana przeze mnie strategia się sprawdzi i kiedy to nastąpi.

Pozyskanie 3 klientów przez cały rok na dowolne usługi marketingowe to realny do osiągnięcia cel. Doświadczenie biznesowe i życiowe nauczyło mnie, żeby zawsze zakładać niskie cele do osiągnięcia. Realizacja każdego takiego celu to motywacja do dalszych działań, a zawsze lepiej miło się zaskoczyć niż niemiło rozczarować.

Kolejne raporty dotyczące pozycjonowania bloga będą zamieszczane:

  • 15 kwietnia 2021 roku (po kolejnych 3 miesiącach działań) - Zobaczymy, czy po pół roku pozycjonowania bloga uda się wygenerować pierwsze przychody czy chociażby uzyskać zapytanie od potencjalnego klienta.
  • 15 października 2021 roku (po kolejnych 6 miesiącach działań) - Równo rok od kiery odblokowane zostały roboty wyszukiwarki Google do strony. Duże podsumowanie projektu, bo rok pozycjonowania strony to już wystarczająco, aby określić czy dalsze działania mają sens pod kątem finansowym.
23 sierpnia 2021

1 miesiąc pozycjonowania bloga

Pozycjonowanie jest usługą marketingową dla cierpliwych. Efektywność zależy od branży, poziomu optymalizacji strony, budżetu na działania i konkurencji. Uśredniając, pierwsze efekty widać dopiero po ok. 3-6 miesiącach. Jak to wygląda po pierwszym miesiącu pozycjonowania bloga?

15 listopada 2020 roku minął dokładnie miesiąc od kiedy roboty Google mają odblokowany dostęp do bloga. Jeden miesiąc to bardzo krótki okres, w którym nie powinno się oczekiwać spektakularnych efektów. Pozycjonowanie w Google wymaga cierpliwości. a ten blog o marketingu nie jest żadnym wyjątkiem.

  • Budżet przeznaczony na pozycjonowanie bloga w pierwszym miesiącu: 1330 zł netto (biorąc pod uwagę też wartość linków na własnych projektach)
  • Widoczność bloga w Google: 20 słów kluczowych w TOP 50
  • Ilość czasu poświęconego na zdobycie linków darmowych: 105 minut
  • Liczba linkujących stron do bloga według GSC: 19 (230 linków)
  • Ilość odwiedzin z wyników organicznych: 25

Jaki jest cel do osiągnięcia w pierwszych 3 miesiącach?

Ostatecznym celem działań marketingowych jest zwiększenie generowanych przez firmę dochodów.

Mam dwa cele do osiągnięcia przez pierwsze trzy miesiące pozycjonowania bloga:

Zwiększenie świadomości marki

Mimo że działam w marketingu od 3 stycznia 2011 roku, to mało kto o mnie słyszał. Współpracuję z kilkoma agencjami marketingowymi (wykonuję dla nich pozycjonowanie stron klientów), mam swoich klientów i tak naprawdę to tyle. W środowisku SEO nikt za bardzo nie wie kim jest Lembicz Michał.

O poprawie rozpoznawalności marki będą świadczyć 3 elementy:

  1. Liczba osób lubiących stronę na Facebooku wyniesie 50 - W dniu pisania tego artykułu, stronę obserwuje raptem 18 osób, a 16 ją lubi. Przy czym większość z tych osób, to po prostu moi znajomi. Zaprosiłem tylko te osoby, których mogą interesować informacje ze świata marketingu. Do końca roku 2020 chcę posiadać minimum 50 osób lubiących bloga.
  2. Ruch z wyników organicznych wyszukiwarki Google wyniesie 100 unikalnych użytkowników miesięcznie - Mam małe oczekiwania przez pierwsze trzy miesiące pozycjonowania. W pierwszym miesiącu żadne ze słów kluczowych nie trafiło do TOP 10, a więc nie ma co oczekiwać dużego ruchu.
  3. Uzyskanie do 5 naturalnych linków do strony - Naturalne, czyli uzyskane od innych użytkowników w dowolnej formie. Najbardziej zależy mi na linkach z innych stron, ale obecnie każdy naturalny link będzie dużym sukcesem.

ciekawostka: Tam samo jak ja nazywa się model z Leszna. Można powiedzieć, że swoją obecnością robię mu czarny PR, bo do wyglądu modela mi trochę daleko. Szanse na zyskanie rozpoznawalności w branży modowej mam bliskie zeru, więc pozostaje mi świat marketingu do zdobycia 🙂

Jak sytuacja z koronawirusem się uspokoi, to bardzo możliwe że będę gościnnie wykładał o pozycjonowaniu na studiach marketingowych w Białymstoku. Szczegółów nie znam jeszcze, ale taka aktywność, znacząco wpłynęłaby na rozpoznawalność mojej marki (czyli mojej osoby).

Zwiększenie generowanych dochodów

Samo prowadzenie bloga sprawia mi dużo przyjemności, ale nie zapłacę za to niestety rachunków. Moja strategia biznesowa zakłada, że do końca 2021 roku na pozycjonowanie strony będę przeznaczał 1000-3000 zł netto miesięcznie. Z racji na dużą konkurencję, chcę mieć rozbudowany długi ogon w pozycjonowaniu. Po 6 miesiącach działań SEO powinienem miesięcznie pozyskiwać 1-2 klientów na usługi marketingowe (wariant optymistyczny).

Pozyskanie tak naprawdę jednego klienta będzie dużym osiągnięciem, bo ciężko w branży marketingowej uzyskać efekty w ciągu pierwszych 6 miesięcy pozycjonowania. Konkurencja przez ten okres też pozycjonuje swoje strony, a mój budżet marketingowy jest na tyle niski, że muszę się ostro nagimnastykować, aby było widać efekty.

Na najtrudniejsze słowa kluczowe (czyli te widoczne w usługach) nie ma mowy o osiągnięciu TOP 10 w czasie krótszym niż rok i to przy dużo większym budżecie na działania. Obecne działania SEO nie są nawet na to ukierunkowane, bo byłoby to przepalanie budżetu na pozycjonowanie.

Jak wygląda strategia pozycjonowania

Najbardziej koncentruję się na działaniach wewnętrznych czyli tworzeniu nowych artykułów i linkowaniu wewnętrznym. O co w tym chodzi dowiesz się z artykułu jak wygląda pozycjonowanie bloga WordPress. Pozwala mi to na szybkie zyskanie widoczności w wyszukiwarce Google niskim kosztem.

Działania zewnętrzne są bardzo delikatne. Wykorzystuję głównie własne zaplecze i komentarze na blogach. Mniejszy akcent idzie na razie na fora internetowe czy artykuły sponsorowane/gościnne. Ilość działań zostaje określona budżetem w danym miesiącu, a nie ilością linków. Jak stwierdzam, że dany link jest wart swojej ceny to go pozyskuję (ale trzymam się ustalonego przez siebie budżetu).Od 2021 roku zostanie zablokowany do bloga dostęp dla robotów najpopularniejszych narzędzi do analizy linków (Ahrefs i Majestic). W ten sposób moja konkurencja będzie miała trudniej namierzyć wartościowe lokalizacje z których korzystam.

Taka strategia ma jeden duży plus: Wygląda chaotycznie. Jednego miesiąca w ramach budżetu pozyskam 100 odnośników zewnętrznych. W kolejnym będzie ich 2-3. Raz będą to linki graficzne. Innym razem tekstowe. Im bardziej naturalnie wyglądają działania, tym lepiej i bezpieczniej dla pozycjonowanej strony.

Efekty pozycjonowania w pierwszym miesiącu

"Efekty" to bardzo mocno powiedziane. Jednak widać, że coś tam zaczyna się dziać, a biorąc pod uwagę że strona dla Google jest widoczna od miesiąca, to jestem zadowolony. Obecnie tak wygląda widoczność strony w Google w TOP 50 według narzędzia Senuto z dnia 16.11.2020 (link do recenzji).

Najbardziej prawdopodobne, że wkrótce będę widoczny w TOP 10 na trzy słowa kluczowe:

Tania reklama w internecie - Artykuł w którym pokazuję efekty przesadnego oszczędzania na reklamie. Szansę na pozyskanie przez niego klienta są niewielkie, bo jak ktoś szuka taniej reklamy, to bardzo prawdopodobne że nie dysponuje odpowiednim budżetem na współpracę ze mną.

Firma marketingowa Warszawa - W tym artykule polecam agencje marketingowe w Warszawie które moim zdaniem powinny profesjonalnie wykonać swoją pracę. Ten artykuł ma bliskie zeru szanse bezpośredniego pozyskiwania klientów, ale pośrednio może przynieść wiele korzyści.

Jak sprawdzić pozycję strony w Google na dane słowo kluczowe - Widoczność na to słowo kluczowe pozwoli mi pośrednio osiągnąć korzyści finansowe z bloga poprzez wdrożenie linków afiliacyjnych. Szansa na pozyskanie klienta jest niewielka, ale będę ją w odpowiednim czasie zwiększać.

Ten artykuł pokazuje, że po pierwszym miesiącu pozycjonowania nie można się spodziewać cudów. Zresztą budżet jest na razie niewielki na działania, ale to wynika już z obranej przeze mnie strategii marketingowej. Kolejny case study odnośnie pozycjonowania tego bloga zamieszczę 15 stycznia 2021 roku (po 3 miesiącach pozycjonowania).

Chcesz współpracować?

Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



    kontakt-w-sprawie-marketingu
    logo-lembicz

    Nazywam się Michał Lembicz. Prowadzę agencję marketingową RIKONA, gdzie wraz z zespołem specjalistów świadczymy usługi reklamowe. Na blogu dzielę się wiedzą, która pozwoli Ci zrozumieć fascynujący świat marketingu.

    Polityka prywatności

    Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

    Skontaktuj się

    Nazywam się Michał Lembicz. Prowadzę agencję marketingową RIKONA, gdzie wraz z zespołem specjalistów świadczymy usługi reklamowe. 

    Kontakt+48 531 815 377