logo-lembicz

Case Study: Sklep internetowy - Projekt, marketing, zarobki

18 czerwca 2021

Ile kosztuje profesjonalny sklep internetowy? Lepiej zainwestować w dedykowany projekt czy wybrać gotowy sklep internetowy w abonamencie? Jakie są najlepsze działania marketingowe? No i najważniejsze pytanie - Czy taki zupełnie nowy sklep internetowy ma szansę wygenerować wysokie zarobki i kiedy?

Zachęcam sprawdzić wszystkie moje case studies które zawsze przeprowadzam w trybie rzeczywistym. Na dzień 17.06.2021 jest tam tylko case study dotyczące pozycjonowania bloga (koszty, efekty, zarobki). W dniu tworzenia tego artykułu, sklep internetowy na którego przykładzie wszystko tłumaczę... Nawet jeszcze nie istnieje 🙂

Wszystkie case studies które znajdziesz na blogu nie powstają na zasadzie "udało się to pokażę jaki to jestem świetny". Już na początku danego projektu biznesowego pokazuję co robię, ile wyniesie inwestycja, jaki powinien być zwrot z inwestycji. Tak jest po prostu uczciwie.

To nie będzie typowy sklep internetowy, bo fizycznie nie będę posiadał żadnych produktów u siebie. W pierwszej fazie projektu (która potrwa sześć miesięcy) cała sprzedaż będzie delegowana do zewnętrznych sklepów, a mój zarobek będzie pochodził z programów partnerskich. W skrócie: Od każdego sprzedanego z mojego polecenia produktu będę otrzymywał prowizję.

To czy finalnie ta strona internetowa będzie już takim typowym sklepem, zadecyduję w oparciu o dane uzyskane w przeciągu pół roku działań marketingowych. Mam trzy możliwe ścieżki rozwoju tego projektu, ale - zakładając osiągnięcie dużych dochodów - będzie to zarówno sklep internetowy jak i sklep stacjonarny. To co? Gotów zobaczyć drogę sklepu internetowego od zera do (mam nadzieję) dużych zarobków?

Najważniejsze informacje dotyczące projektu:

  • Rozpoczęcie projektu: Do 31 lipca 2021
  • Domena: Tylko zapisani na subskrypcję użytkownicy wiedzą na jakiej domenie działa ten sklep internetowy. Wysyłam tylko istotne i przydatne informacje o skutecznym marketingu. ZERO SPAMU. SAME MIĘSO. Nie przerywaj czytania, bo subskrypcja będzie tuż pod punktami.
  • Silnik sklepu internetowego: WordPress (WooCommerce)
  • Koszt całkowity sklepu: ok. 6000 zł netto uwzględniając już logo, regulamin, hosting itd. (Gdyby sprzedaż odbywała się jak w standardowym sklepie internetowym to koszt byłby znacznie większy).
  • Branża: Meble (materace i produkty związane ze snem)
  • Miesięczny budżet na działania marketingowe: ok. 4500 zł netto przez pierwsze sześć miesięcy działania projektu. Po tym czasie zostanie opracowana nowa strategia marketingowa, a w najgorszym scenariuszu przerwę projekt.
  • Miesięczne koszty dodatkowe: ok. 1400 zł netto na content marketing czyli po prostu artykuły

Branża na którą się zdecydowałem nie należy do najłatwiejszych, co z pewnością potwierdzą właściciele sklepów internetowych działających w branży meblarskiej. Nie spodziewam się spektakularnych efektów marketingowych w przeciągu pół roku, ale uzyskane dane pozwolą mi zadecydować o dalszym losie projektu.

Prawda jest taka że sklep internetowy jest najmniejszym wydatkiem bez względu na to czy zdecydujemy się na indywidualny projekt czy już gotowy sklep internetowy. W obecnych czasach posiadać własny sklep internetowy to żadne osiągnięcie czy powód do dumy. Sprawić by generował on zyski, to dopiero osiągnięcie!

Projekt sklepu internetowego

Zdjęcie robienia projektu sklepu www

Jest kilka rodzajów silników pod sklepy internetowe, a każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Wyróżniamy silniki open source, abonamentowe i dedykowane. Po krótce omówię każdy z tych silników, ale ostateczny wybór jest uzależniony od ogromnej liczby indywidualnych czynników. Chcesz mieć swój sklep internetowy? Skonsultuj się ze specjalistą, który uczciwie Ci doradzi rozwiązanie.

Sklep internetowy na open source

Sklep internetowy na open source

Najczęściej można spotkać sklepy internetowe postawione na silnikach open source (PrestaShop, WooCommerce, Magento) których najważniejszą zaletą jest cena, bo są one - teoretycznie - za darmo. Wdrażając sklep internetowy na open source bardzo szybko zauważysz, że potrzebne są wtyczki/dodatki dzięki którym Twój sklep internetowy będzie lepiej działać.

Bardzo dużo usprawnień sklepu internetowego znajdziesz za darmo, ale najlepsze wtyczki/dodatki są przeważnie płatne lub w darmowej wersji mają mocno ograniczoną funkcjonalność. Nie są to jakieś duże wydatki, ale mało prawdopodobne że całkowicie za darmo stworzysz sklep internetowy spełniający Twoje oczekiwania na silniku open source.

Sklepy na licencji SaaS

Sklepy na licencji SaaS

Sklepy na licencji SaaS (Software as a Service czyli oprogramowanie jako usługa) mają kilka zalet, szczególnie ważnych dla osób nie mających większego pojęcia o funkcjonowaniu branży e-commerce. W danych przedziałach czasowych (miesiąc, kwartał, rok, itd.) płacisz za korzystanie z udostępnionego Ci w ramach abonamentu oprogramowania, które jest gotowym sklepem internetowym.

Opłata jest przeważnie uzależniona od funkcjonalności. Najpopularniejsze w Polsce tzw. gotowe sklepy to Shoper, IdoSell, Sky-Shop, Home, itd. Póki płacisz abonament w terminie, to Twój sklep internetowy działa. Z reguły nie są to wysokie kwoty miesięcznie, ale za ewentualne dedykowane udogodnienia trzeba się liczyć z wyższymi cenami i - niestety - przeważnie długim oczekiwaniem na wdrożenie poprawek.

Sklep na dedykowanym silniku

sklep internetowy zrobiony pod kątem klienta

Najlepsze rozwiązanie, ale i najdroższe. Otrzymujesz sklep internetowy napisany dokładnie pod kątem Twoich wytycznych. Jedyną wadą tego rozwiązania jest cena, która może sięgać dziesiątek czy setek tysięcy złotych. Mało kto może sobie pozwolić na taki wydatek, ale oprócz pieniędzy (ogromnej ilości pieniędzy) ogranicza Cię tylko wyobraźnia i ewentualnie słabi programiści.

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Nie polecam i nie odradzam żadnego rozwiązania, bo wszystko zależy od Twojej strategii biznesowej/marketingowej. Oprogramowanie sklepu ma ogromne znaczenie dla rozwoju projektu, więc radzę to na spokojnie bardzo dobrze przemyśleć, a najlepiej skonsultować ze specjalistą.

Marketing sklepu internetowego

marketing w sklepie online

Na ten projekt biznesowy zamierzam przeznaczać miesięcznie ok. 4500 zł na samo pozycjonowanie i ok. 1000 zł na content marketing (rozbudowane artykuły pod kątem wartościowych słów kluczowych o niskiej konkurencji). Pozycjonowanie stanowi fundament marketingowy wszystkich moich projektów, ale to działanie zawsze wymaga ode mnie cierpliwości i inwestycji.

Działania w mediach społecznościowych będą w pierwszej fazie projektu prowadzone bardzo delikatnie i ograniczały się do udostępniania zamieszczonych na stronie artykułów. Możliwe że w czwartym/piątym miesiącu 50% budżetu na pozycjonowanie, przeznaczę na kampanię reklamową Google Ads/Facebook Ads, ale to wszystko zależy od osiągniętych wyników.

To ile będzie kosztować marketing Twojego sklepu internetowego zależy od ogromnej ilości czynników. Osobiście uważam, że pozycjonowanie sklepu jest najbardziej opłacalnym działaniem marketingowym w długim przedziale czasowym. Mnóstwo sklepów internetowych generujących ogromne dochody opierając się w całości na mediach społecznościowych czy kampaniach sponsorowanych - Wszystko zależy od przyjętej strategii marketingowej.

Przypominam tylko, że nie będę miał na początku typowego sklepu internetowego. Klientów będę kierował do innych sklepów i otrzymywał prowizję od sprzedaży z mojego polecenia. Cały czas określam ten projekt biznesowy jako sklep internetowy, bo właśnie tak będzie się prezentował wizualnie od samego początku.

Większość właścicieli sklepów internetowych popełnia ten sam błąd, wynikający z braku wiedzy o marketingu czy działaniu branży e-commerce. Zakładają, że wystarczy mieć sklep i sprzedaż sama ruszy. Niestety (przeważnie) tak to nie działa. Pokaże Ci jak wygląda strategia marketingowa mojego sklepu internetowego w przeciągu pierwszych sześciu miesięcy.

Strategia marketingowa mojego sklepu internetowego

Od razu zaznaczam, że kopiowanie 1:1 mojej strategii do Twojego sklepu internetowego to błąd. Strategię marketingową czy biznesową planuje się zawsze pod kątem celów do osiągnięcia, budżetu i czasu. Trzeba dokładnie przeanalizować działania konkurencji, oszacować skuteczność ich kampanii reklamowych itd.

Moja strategia marketingowa jest w pierwszej fazie (potocznie można ją nazwać testową) bardzo prosta i składa się z 5 czynników:

  1. Perfekcyjnie dopracowana pod kątem SEO sklep internetowy z największym akcentem na linkowanie wewnętrzne.
  2. Zamieszczanie artykułów wartościowych dla potencjalnych klientów i dopracowanych pod kątem wskazanych słów kluczowych.
  3. Pozyskiwanie do sklepu internetowego wartościowych linków zewnętrznych.
  4. Nawiązanie współpracy z innymi firmami nie będącymi bezpośrednią konkurencją - Rewelacyjny sposób wzmacniający widoczność strony w Google, ale czasochłonny i wskazana jest już "dobra" widoczność strony w wynikach organicznych.
  5. Analizowanie ruchu i zachowania użytkowników dzięki narzędziom zewnętrznym. Na podstawie wniosków, stronę www czeka ewentualna modyfikacja pod kątem wizualnym czy funkcjonalności.

Nad punktem piątym nie powinienem mieć dużo pracy, bo nie spodziewam się w tak krótkim czasie dużego ruchu na stronie. Branża e-commerce jest w większości branż trudna, więc potrzeba cierpliwości na pierwsze efekty, a pół roku jeśli chodzi o sklepy internetowe to bardzo krótki czas. Zresztą moje cele biznesowe to odzwierciedlają:

CELE BIZNESOWE W PIERWSZEJ FAZIE PROJEKTU

  • Wariant optymistyczny: Cały przychód w sklepie internetowym na poziomie 900-1800 zł netto. Całkowita liczba unikalnych użytkowników na poziomie 600-1200
  • Wariant realistyczny: Cały przychów w sklepie internetowym na poziomie 450-750 zł netto. Całkowita liczba unikalnych użytkowników na poziomie 300-599.
  • Wariant pesymistyczny: Brak przychodów. Całkowita liczba unikalnych użytkowników na poziomie 30-299

Podsumowując: Przez pierwsze sześć miesięcy projekt wyniesie łącznie ok. 41 400 zł netto. Zakładając bardzo optymistyczny wariant, uda się wygenerować 1800 zł netto sprzedaży ze sklepu. Po pół roku działań marketingowych będę więc (w optymalnym wariancie) na minusie 39 600 zł netto. Dalej uważasz, że sprzedaż w internecie to prosta, szybka i przyjemna sprawa?

TO KIEDY MÓJ SKLEP INTERNETOWY ZACZNIE ZARABIAĆ?

Wszystko zależy od osiągniętego w pierwszej fazie projektu celu biznesowego. Jeżeli uzyskam wariant pesymistyczny to projekt zostanie wstrzymany. Każdy biznes wiąże się z ryzykiem utraty części lub całości zainwestowanych środków. Własny sklep internetowy to biznes jak każdy inny: NIGDY NIE MA GWARANCJI ŻE OSIĄGNIE SUKCES.

Nie zaczynałbym tego projektu gdyby istniała duża szansa na osiągnięcie wariantu pesymistycznego. Budżet na działania marketingowe może i nie jest duży, ale wariant realny powinien zostać osiągnięty. Czas pokaże 🙂

Osiągając w pierwszej fazie wariant realny lub optymistyczny, przejdę do drugiego etapu. Wtedy zostanie opracowana strategia marketingowa na kolejne dwanaście miesięcy. Jeżeli chodzi o moment w którym projekt zacznie generować zyski, to w tym momencie nie dysponuję żadnymi danymi, mogę tylko bardzo luźno oszacować:

CELE BIZNESOWE W DRUGIEJ FAZIE PROJEKTU (Od 7 do 19 miesiąca działania sklepu)

  • Wariant optymistyczny: Szacunkowy miesięczny przychód w drugiej fazie projektu wyniesie 7500 zł netto. Miesięczny ruch na poziomie ok. 5000 unikalnych użytkowników
  • Wariant realny: Szacunkowy miesięczny przychód w drugiej fazie projektu wyniesie 6000 zł netto. Miesięczny ruch na poziomie ok. 4000 unikalnych użytkowników
  • Wariant pesymistyczny: Szacunkowy miesięczny przychód w drugiej fazie projektu wyniesie 3000 zł netto. Miesięczny ruch na poziomie ok. 2000 unikalnych użytkowników

Moja sprzedaż w internecie z tego projektu tak powinna się prezentować na tym konkretnym projekcie, ale.... Wynika to z mojej wady/zalety. Zawsze mocno zaniżam cele biznesowe, które mają zostać osiągnięte przy działaniach marketingowych na swoich i projektach moich klientów. Zresztą jeśli zapisałeś się na subskrypcję to poinformuję Cię jak zaktualizuję ten artykuł i sam się o tym przekonasz.

  • Pierwsza aktualizacja case study: 1 październik 2021
  • Druga aktualizacja case study: 1 grudzień 2021
  • Trzecia aktualizacja case study: 1 luty 2022

Ponieważ ten artykuł będzie bardzo długi, to już przy pierwszej aktualizacji dodam spis treści na początku artykułu. Jeżeli w tym momencie masz do mnie jakieś pytania, to zachęcam do kontaktu. Po trzeciej aktualizacji napiszę jakie były "najczęściej zadawane pytania" odnośnie tego case study (bez podawania wrażliwych danych oczywiście).

A jak wygląda sytuacja Twojego sklepu internetowego? Ile czasu trwało nim zaczął generować zyski? W jaki sposób był reklamowany? Z chęcią się dowiem i zakładam, że każdy czytelnik tego artykułu też jest ciekawy takich informacji.

author-avatar
Michał Lembicz
Od 2020 roku prowadzę tego bloga dzieląc się wiedzą i doświadczeniem które zdobywam od 2011 roku. Jak widać trochę mi się zeszło z założeniem bloga :-) Mam nadzieję że znajdziesz tutaj przydatne informacje. Pamiętaj! Marketing prowadzi do większej sprzedaży. Większa sprzedaż to większe zarobki i tego Ci życzę.

Kocurowa promocja

Pierwsza konsultacja za 300 149 zł netto

Konsultacja ze mną to najszybsza i najskuteczniejsza droga do rozwiązania Twoich problemów marketingowych. Cały dochód z pierwszych konsultacji przeznaczam na pomoc dla potrzebujących zwierząt. Fajnie jest móc pomagać innym 🙂

Więcej informacji
Case study: 6 miesięcy pozycjonowania bloga

Pół roku szybko zleciało. Zobaczmy jakie pozycje udało się osiągnąć, w bardzo konkurencyjnej branży marketingowej i jak to przełożyło się na ilość pozyskiwanych klientów. Sprawdzimy czy przyjęta przeze mnie strategia biznesowa pokrywa się z marketingową. Wyszedłem już na plus? Czy jeszcze inwestycja w pozycjonowanie się nie zwróciła? Dokładnie 15 października 2020 roku odblokowałem roboty Google […]

Czytaj artykuł
Case Study: Trzy miesiące pozycjonowania bloga

Minęły trzy miesiąca od odblokowania robotów Google do bloga. Pora sprawdzić jakie efekty udało się osiągnąć w tak krótkim czasie, ile to kosztowało i ile czasu mi to zajęło. Przypomnę tylko, że branża marketingowa do najłatwiejszych nie należy. Budżet przeznaczony na pozycjonowanie bloga w trzech miesiącach: 4235,7 zł netto (biorąc pod uwagę też wartość linków na […]

Czytaj artykuł
Case Study: Pierwszy miesiąc pozycjonowania bloga

Pozycjonowanie jest usługą marketingową dla cierpliwych. Efektywność zależy od branży, poziomu optymalizacji strony, budżetu na działania i konkurencji. Uśredniając, pierwsze efekty widać dopiero po ok. 3-6 miesiącach. Jak to wygląda po pierwszym miesiącu pozycjonowania bloga? 15 listopada 2020 roku minął dokładnie miesiąc od kiedy roboty Google mają odblokowany dostęp do bloga. Jeden miesiąc to bardzo […]

Czytaj artykuł

Zobacz także

Rebranding marki - Kiedy? Jak? Ile kosztuje?

Branding marki rzadko kiedy trwa wiecznie. Z powodu czynników zewnętrznych lub wewnętrznych, może okazać się konieczny rebranding marki. Sam jestem obecnie w trakcie kompletnego rebrandingu swojej agencji marketingowej i jest to zarówno czasochłonny jak i kosztowny proces. Gdy zakładałem działalność w 2011 roku, to na początku wykonywałem wyłącznie pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarki Google. […]

Czytaj artykuł
Lejek sprzedażowy - Twoja dokładna ścieżka sprzedaży

Każda firma prędzej czy później zaczyna tworzyć - często nie zdając sobie z tego sprawy - lejki sprzedażowe. To ścieżka którą musi klient przebyć od pierwszego kontaktu z marką do finalnej sprzedaży. Lejek sprzedażowy może być bardziej lub mniej rozbudowany, ale oczekiwany efekt jest zawsze ten sam. Zwiększenie ilości sprzedaży produktu lub usługi. Przejdziemy krok […]

Czytaj artykuł
Kanibalizacja słów kluczowych powodem spadków w Google

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak ją wykryć? Jak sobie z nią radzić? Ogromna liczba stron internetowych ma prędzej czy później problem z kanibalizacją. Blog na którym właśnie czytasz ten artykuł nie jest wyjątkiem. Pokażę Ci na "żywym" przykładzie w jaki sposób można szybko poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce […]

Czytaj artykuł

Chcesz współpracować?

Twoje zdrowie. Już Ci polewam, a w tym czasie wypełnij formularz.



    kontakt-w-sprawie-marketingu
    logo-lembicz

    Nazywam się Michał Lembicz. Prowadzę agencję marketingową RIKONA, gdzie wraz z zespołem specjalistów świadczymy usługi reklamowe. Na blogu dzielę się wiedzą, która pozwoli Ci zrozumieć fascynujący świat marketingu.

    Polityka prywatności

    Lembicz.pl 2021 - wszelkie prawa zastrzeżone

    Skontaktuj się

    Nazywam się Michał Lembicz. Prowadzę agencję marketingową RIKONA, gdzie wraz z zespołem specjalistów świadczymy usługi reklamowe. 

    Kontakt+48 531 815 377